Stephanie en Dan en ? op reis

Last Stop Hong Kong!

Hallo luitjes,

Nou, vanaf de bank in Utrecht de laatste update: we zijn weer terug! Leuk om iedereen weer te zien, maar ook wel weer een beetje raar om gewoon weer te werken en uberhaupt op klokken te kijken.....

De laatste foto's vanHong Kong staan nu ook op de site.

Wat een overgang....van een rustig, kalm, easy-going Christchurch (no worries mate) waar iedereen om 10 uur 's avonds thuis zit en je een kanon kan afschieten op straat naar Hong Kong.... 32 graden, luchtvochtigheid 80% en 7 miljoen mensen in één stad. Bijna het dubbele aantal van heelNieuw Zeeland op een paar vierkante kilometer: dat was even acclimatiseren.

Na een goede nachtvlucht vanuit Christchirch via Auckland om een uur of 7 's morgens geland en met metro en bus naar het hotel in het Noordelijk deel van de stad, de wijkTsim Sha Tsui. Prima hotel, en we mochten gelukkig gelijk de kamer in. Lekker gedouched en de stad in voor een kopje koffie. Vandaag het Kowloon park bezocht, wat Shopping Malls bezocht (shoppen is hier het ding om te doen) en de Lady Markt bezocht. Niet dat ze hier alleen vrouwen-spul verkopen, iedereen zijn geld is goed. Daarna weer even gerelaxed in het hotel, plannen gemaakt wat we wilden zienen 's avonds de stad in voor een hapje eten bij een restaurant die op de deur hadden staan dat ze Thais waren, maar stiekum gewoon Chinees eten had. Toen Dan een klein biertje dacht te bestellen en hij meer dan een halve liter bleek te krijgen was het al snel gebeurd.... de jetlag sloeg toe en heerlijk geslapen.

De volgende dag zijn we de zuidelijke wijken van Hong Kong, Central en Sheung Wan gaan bekijken. Met de boot overgestoken naar Central, het hart van de stad. In Sheung Wan is nog het oude Hong Kong te zien: veel markten waar ze groenten, fruit, vlees en verse vis verkopen. Vers nemen ze hier heel lettelijk: levende vis/kreeft/garnalen etc.dus in bakken en emmers water, je wijst de vis aan die je er lekker uit vindt zien en hij wordt ter plekke voor je gefileerd. Volgens goed Hong Kongs gebruik kun je best beginnen met fileren als de vis nog leeft trouwens. Niet goed voor zwakke magen......je ziet het vissenhart nog kloppen als hij opengesneden ligt.

Ook (lezers onder de 16 even deze paragraaf overslaan) varkenspenis engans (volgens Chinees recept met kop en algebraden)is een delicatesse. Voor details zie de foto's. Tsja...

We wilden ook eens authentiek gaan Dim-Summen. Niet in een toeristische plek, maar in Sheung Wan hebben we een plek gevonden waar je via een trappetje terecht kwam in een soort kantine met een paar honderd Chinezen. Zelfs Chinezen vroegen ons hoe we in hemelsnaam deze locatie gevonden hadden; dit was niet echt de plek voor toeristen.

Je wordt aan een tafeltje geplaatst met andere Chinezen (wij waren dus de enige allochtonen) . Er rijden karretjes rond die met allerlei Dim Sum (in bamboe bakjes gestoomde verschillende hapjes), waar je kunt kijken wat ze in de bakjes hebben en je keuze bepalen. Zo rijden er elke paar minuten andere karretjes voorbij en kun je je maaltijd bij elkaar eten. Wat er in zit? Tja, niet helemaal duidelijk, ons Chinees is wat beperkt en hun Engels ook maar lekker was het wel! Steef heeft wel de vegetarische hapjes genomen, want we weten niet of Froemel van alle Chinese vleesgerechten houdt

Wink

'S middags in het gebouw van de Bank of China met de lift naar de 43e etage om het uitzicht te bewonderen. Avond gegeten bij een Thai, je hebt hier restaurant-wolkenkrabbers waar op elke verdieping een restaurant zit. Als je met de lift gaat, en de deur gaat open sta je meteen in het restaurant. Kiest u maar: 1e verdieping Vis, 2e Thais, 3e Chinees, 4e Europees enzovoort. Hong Kong is dan oook de stad van de 10.000 restaurants. Daarna naar de Night Market, waar in Nieuw Zeeland na zonsondergang het leven ophield beginnen ze hier 's avonds met nachtmarkten: shoppen kun je hier 24/7. Waarzeggers, prullaria, 'echte' horloges. Als je een mooie Luis Vuiton tas wilt, maken ze die zo voor je na.Het schokkenst voor ons is deKaraoke op straat....Chinezen schamen zich niet zo snel.

Laughing

De laatste dag zijn we de stad onvlucht naar Lantau Island, een van de andere eilanden in Hong Kong. Hier zie je nog groene bergen. Op Lantau een klooster bezocht waar de monniken ook een cursus commercie hadden gehad: een vergetarisch restaurant, souvenirshop en een tourist village zorgen voor vermaak van de toerist. Wel leuk om een andere kant van Hong Kong te zien. 's Middags weer terug naar de stad, met de taxiboot in donker Hong Kong de lampjes bewonderden op zoek gegaan naar een echt goed Chinees restaurant.Die hebben we gevonden: eentje waar een man en zijn vrouw (zij kookt, hij bedient) echte Noord Chinese (Sichuan) keuken kookt. Type restaurant waar je gaat zitten en allerlei hapjes voorgeschoteld krijgt. Elke gang ging gepaard met een uitleg wat het was en de toevoeging 'Only a little bit Spicy'. Die opmerkingkon betekenen 'valt wel mee' , 'best pittig' tot 'de tranen schieten in je ogen'. Maar Heerlijk met een grote H.

Een 10 (!) gangen diner bleek het te worden. Naafloop (zelfs Dan zei: ik hoop niet dat er nog een gang komt...ik kan niet meer.) kwam de kokkin uit de keuken om het retaurant te vergasten op een echte Chinese Opera...waar komje dat tegen.

Een waardig afscheid van een Superreis. Na een lange vlucht werden we op Schiphol warm onthaalt door dehele familie. Toch leuk om weer thuis te zijn! Werken zal echt wel wennen worden

Undecided

Bedankt voor alle superleuke reacties en tot snel!

Liefs van Dan en Steef en een zacht schopje van Froemel.

Foto's op:

jet