Stephanie en Dan en ? op reis

South Island here we come!

Hallo allemaal,

We zitten weer eens op een wat supersonischer internetcafetje, ons digitale fotokaartje te downloaden op een CDROMmetje, want tja, met al die mooie dingen hier was het kaartje vol....

En toen dachten we: wie weet vinden ze back home een update wel leuk!

Te beginnen in Queenstown, de adrenaline-boosting-cityvan NZ. Hier kun je alles doen om je bloed wat sneller te laten stromen: bungjee, raften, canyoning, parachutespringen etc etc. In Queenstown hebben we afgesproken met Elisa (nicht van Dan) en het was erg gezellig elkaar hier te zien! Lekker bijgekletst in verschillende cafes (het regende soms). Samen met Elisa zijn we in een Hostel gaan zitten, en hebben we lekker samen gegeten. Dan bleek toch wat te oud voor een hostel en kwam met gebroken rug het bed uit....dan beter de camper!Nog even 's ochtends naar de Mediterrean Market, waar je allemaal heerlijke eet-dingen uit Frankrijk, Thailand, Indonesie, Italie etc. kunt kopen en ja hoor, het kopje koffie met Tarte au Citron (let op Esther & Paul)hadden ze hier zelfs! mmmmm!

Met Elisa, want Steef mocht niet mee vanwege Froemel, ging Dan raften op de Shotover river. Dan komt al die regen goed van pas...daar knapt de rivier erg van op. Met een rating van 5 op de schaal van 5 lukte het erg goed om naar beneden te komen...onderweg zelfs 1 persoon overboord geslagen, die door een man in een kleine kayak behendig werd opgepikt. OP het laatst nog even achterstevoren (was niet helemaal de bedoeling bleek later) door een tunnel van 170 meter lang en 2,5 meter hoog, COOOOOL!!

's acond nog lekker gegeten in een visrestaurantje met zijn 3-en en enorm gaan stappen (Mag ik 1 bier, en een chocolademelk voor de dames?)

Volgende ochtend zijn wij doorgereden naar Te Anau, waar we een camping hebben gevonden en naar de bios geweest voor een film van 2 helikopterpiloten over Fjordland, de streek waar we nu zijn. Erg mooi, een soort Earth (voor wie die gezien heeft) maar dan van hier. Op de camping lekker gekookt en gezellig gekletst met een Aussie en Engels stel. Ook hadden ze SKY TV, dus lekker 2 films gekeken vanaf de bank!

Volgende dag startte onze overnight cruise op de Doubtful Sounds, een van de grotere fjorden hier. Eerst met een boot over Lake Manapouri, dan stukkie met de bus over een bergpas, en dan aan boord van de boot waar we een nachtje zouden blijven. Het was lekker rustig, we hadden natuurlijk de goedkoopste hut genomen die je met 2 anderen moest delen, maar die hadden we lekker alleen! Mooie tocht over de Sounds, zie de foto's , en ook met een klein bootje langs watervallen gevaren. Supermooi, we zijn helemaal doorgevaren totaan de Tasman zee, waar het heeeeeeel hard waaide en het langzaam donker werd. Supercatering aan boord, echt heeeeeerlijk gegeten.

De volgende dag zijn we teruggereden naar Te Anau, hier nog een nachtje gestaan en de volgende dag naar Milford Sound gereden. Erg mooie tocht, over een bergpas. Er werd wel verplicht gesteld om sneeuwkettingen mee te nemen, er was kans op sneeuw.

Met een boottocht over de Milford Sound gevaren, erg mooi ook maar een stuk kleiner dan Doubtful, maar met hogere bergpieken.

Na een tocht van 2 uur teruggereden over de pas, en inderdaad: SNEEUW. and lots of it. Zie de foto's!

De volgende dag vertrokken richting de Catlins, over de Scenic Southern Highway het meest zuidelijke puntje van het zuidereiland. Mooie natuur en erg rustig, we hadden een keer een camping met 2 anderen. Veel grindweggetjes, verlaten stranden en verwaaide bomen. Supermooi. Veel gestopt en af en toe gewandeld.

Na 3 dagen Catlins doorgereden naar Dunedin, waar Steef familie heeft wonen (broer van haar Oma is hier in 1953 naar geemigreerd, met zijn vrouw.) Ze hebben hier een eigen garage voor schadereparaties. Erg leuke ontvangst, we moesten gelijk blijven eten en slapen, lekker boerenkool met worst , op zijn hollands! Na de thee begon Oom Steef (zelfde naam hahaha) echt los te komen: de wijn en bier kwam op tafel en de verhalen over Holland in de jaren 50, de oorlog, de emigratie,en de begintijd in Nieuw Zeeland en later hun 5 kinderen. Echt heel leuk om dit allemaal te horen. Ook heel grappig dat de inrichting van hun huis bijna identiek is aan dat van Opa en Oma Cools in Nederland. De volgende dag samen met Oom Steef de stad ingeweest en een museum bezocht. Tussen de middag bij Bep geluncht, zelf getrokken groentesoep! (Dat zit ook in de familie). De volgende dag met zijn allen naar Johnny (hun jongste zoon)en Jane, en hun 2 kids. Hier ook weer heel leuk ontvangen en nog een nachtje geslapen en ook weer erg gezellig!Leuk met kids en John naar dezeehondenkolonie en albatrossen kijken, maar slechts 1 seal liet zich zien...helaas! 's avonds weer heerlijk gegeten , met kids gespeeld (even oefenen) en geslapen in de logeerkamer met uitzcht op de oceaan! Supermooi huis.

De volgende dag nog even langs de werkplaats van de familie de Graaf, een rondleiding gehad van een trotse Oom Steef (het is echt een mooi bedrijf dat hij heeft opgebouwd en zijn 3 zoons nu runnen). Afscheid genomen en doorgereden naar het Noorden, en geland in Christchurch na een flinke rit. Hier slechts 1 nachtje gebleven (we komen hier dit weekend nog) en door naar Kaikoura. Vandaag hebben we heeeeel veelseals gezien en een flinke wandeling gemaakt over het schiereiland. Morgenvroeg gaan we hier met dolfijnen zwemmen. (We zijn erg benieuwd!

OK, we gaan een hapje eten koken. Alle foto's zijn te vinden op:

Liefs Steef, Dan en Froemel

Pien

Hoi,

mmmm was weer vergeten hoe heerlijk Nieuw Zeeland is!

groetjes,
Pien

marleen & hans

vanuit de camping in duitsland hebben we jullie laatste verslag en fotoos gezien.wat leuk om de familie van pap te zien en die inrichting,dat belooft wat voor jou en cecile. veel liefs, pap en mam

janneke

Hallo lieve Steef en Dan,
hopelijk zijn jullie nog lekker aan het rond-camperen! En dan straks naar de grote stad, gaaf hoor! Heel veel plezier nog!
kus
Janneke

Elisa

Hey stoersten van de familie, ja zeker een jieha gehalte, dat kan heus wel met mensen die chocomelk drinken hoor;) Jammer dat jullie alweer terug moeten! doe nederland de groetjes van me.